Forum: Åpent forum

Publisering av bilder uten lov

Publisering av bilder uten lov er ikke tillatt og kalles " bildetyveri"!

Åndsverkeloven forutsetter at du har fotografens/eierens tillatelse når du publiserer bildet.Det er heller ikke tillatt å beskjære bildene, for på den måten “endre” det opprinnelige motiv for å “lage ditt eget bilde”.

Dette gjelder også for medlemmer i eksempelvis “Stjørdalspuls”.

Bilder kan i dag lastes ned fra enkelte arkiv uten forhåndsbestilling, men det betyr ikke at rettighetene til bruk dermed er avklart.

Ønsker dere alle en riktig God Jul og et Godt Nytt År.

Der har vært mange fine innlegg og samtaler i året som har gått.

Høsten kan også være fin!

Ellen og Milli, Sara og Stella!

Tordenskiold og Tangmoen

En varm sommerdag i 1702 løper en liten guttunge forbi Sandfærhus. Han følger Stjørdalselva der den gjør en skarp sving østover. Denne 12-åringen hadde oppholdssted på Tangen (Grohølen), hvor hans far hadde base for sin virksomhet på Stjørdal. Denne dagen hadde guttungen tenkt seg oppover til Værnes Hovedgård, hvor han tidligere hadde vært med sin far på besøk til ”generalen”. Som de fleste tenåringer fant han det spennende å komme til Værnes – hvor utenlandske offiserer og sjøkapteiner vandret inn og ut. General von Schultz fortalte villig om sine egne bravader, blant annet om da han førte Griffenfeldt til Nidarholm (Munkholmen). Unggutten lyttet med ørene på stilker, øynene lyste og tankene vandret med lengsel ut i den store verden. En dag skulle han føre sitt eget krigsskip – det var helt sikkert. I de nærmeste dager brukte gutpjokken all sin fritid på å manøvrere båter inn mot Tangen og oppover Stjørdalselva. På Langøras bredder lekte han krig – og naturligvis vant han alle slagene – en vane som skulle følge ham siden. Grunnlaget var lagt. Året etter stakk denne gutten hjemmefra. Peter Wessel Tordenskiold hadde begynt sin militære løpebane som 13-åring.

Wesselfamilien bodde i Trondheim, men var ofte i Stjørdal – hvor Jan Wessel, far til Tordenskiold, eide Tangen og Sandfærhus. Her i dalføret hadde han 63 leilendinger under seg. I Hegra eide Wessel også to gårder, samt 4 sagbruk som ga grunnlaget for utførsel av tømmer og tjære

Stjørdalspostkort

Nå har jeg lagt ut over 600 bilder fra samlinga “Stjørdalsdalføret” på www.postkortsamling.com.

Kaffeslabberas

Hei, dette har vel vært nevnt før, men jeg nevner det likevel: Kanskje bilder av typen nyere familebilder, kaffeselskaper o.l. som ikke er av særlig allmenn interesse kan legges ut på et annet sted enn her på Stjørdalsbilder? F.eks. på Stjørdalspuls. Er det flere som har meninger om dette?

Vil du ha besøk?

Da må du legge ut bilder på Stjørdalspuls. For snaut et år siden (mai 2008) laget jeg en innlegg på sonen Stjørdalsbilder, og hittil har nærmere 1900 vært på besøk! Aner du ikke hva jeg snakker om? Ta en titt her!

Dere lager lokalhistorie

Vi som steller med Stjørdalsbilder er imponert over engasjementet blant brukerne, og det blir stadig flere av dere. Allerede er oppslutningen langt større enn vi turde håpe på, og aktiviteten likeså. Et sterkt uttrykk for dette er presentasjonen av bilder fra brukernes egne bildesamlinger, og – ikke minst – den frodige flommen av kommentarer og supplerende opplysninger om bilder som legges ut. Dere lager lokalhistorie, folkens, særlig om en epoke som er minst omtalt mellom to permer: Den nære lokalhistoria, de siste ti-årene, altså epoken hvor Stjørdalen tok spranget fra østavinden til GPS, fra kjerre til jumbojet, krydret med juvéler fra enda dunklere dager… før lukten av hestemøkk ble til eksos. Vi gleder oss til fortsettelsen!

Hvor er dette? (Mobilbilde)

Huset i skogen

For meg var dette et “nytt hus”. Jeg har aldri lagt merke til det før gravinga i forbindelse med rundkjøringa startet. Huset befinner seg like sør for Møller Stjørdal. Nå kommer det tydeligvis en helt ny veg like i nærheten.

I tillegg til dette, ble jeg oppmerksom på at det befinner seg en skotthyllbane i dette nabolaget – rett bak Møller Stjørdal. Der var det full aktivitet i går kveld. Snodige greier!

Dyktige detektiver gir svar på gamle bildegåter

Fra Stjørdal

Ivrige stjørdalinger har studert Rise Album med lupe den siste tiden. I reneste Sherlock Holmes-stil har de da også sakte men sikkert funnet fram til svar på hvor bilder er tatt, når bilder er tatt og ikke minst hvem og hva som er avbildet. Mange har vært i sving for å finne svar til dette gamle bildet.
Tusen takk til Bjørn Rise for 35 flotte bidrag!
Og så er det bare å oppmuntre andre til å gjøre som Rise, finn frem dine gamle bilder og publiser dem på Stjørdalsbilder. Sannsynligheten er stor for at du kan få hjelp fra engasjerte stjørdalinger på Stjørdalsbilder!
Her kan du legge inn dine bilder. Hvis du ikke finner noe album som passer, kan du opprette ditt eget.

700 kommentarer!

Speiderleir

I løpet av de knappe to månedene som har gått siden sonen Stjørdalsbilder ble opprettet, er det skrevet inn hele 700 kommentarer på bildene. Bare i løpet av den siste uka har det kommet nesten 100 nye kommentarer!

Nå ligger det 182 bilder ute på sonen, mange fra Stjørdalens Blads arkiv, men stadig flere fra sonens 162 medlemmer.

Her ser du kommentarene til bildet Speiderleir

Det er utrolig artig å se engasjementet rundt de “gamle” bildene på Stjørdalsbilder! Vi i Stjørdalens Blad lover å legge ut nye bilder med jevne og ujevne mellomrom, og vi vil gjerne se dine bilder også!

Med sine 22 kommentarer er Bjørn Brustads bilde Gata 1 det som har fått flest kommentarer!

Hvis du vil holde deg oppdatert på hvor mange kommentarer og bilder du og alle andre har bidratt med eller du bare vil se hvem andre som er medlemmer i Stjørdalsbilder, klikk på Om sonen øverst til høyre på siden.

Bilder av Halsen Skolekorps

I forbindelse med Halsen Skolekorps’ 70 års jubileum som skal markeres 5. april 2008, driver vi og samler historikk for bevaring for ettertiden. Alt av bilder er selvsagt av stor interesser, så om sitter på slike skatter – hvorfor ikke legge de ut her eller ta kontakt med meg!
Andre minner, små elle store opplevelser med korpset er også en skatt for oss!

Annonse